Atas Perintah Siapa?


Entah dari mana aku membaca, tetapi ada satu perkara mengingatkan aku kembali tentang isinya. Ianya tentang ciri-ciri pemerintahan, atau pengurusan, ah biarkah sahaja, yang penting sekarang adalah pokok perbincangan, sedang istilah dan epistimologi itu aku mahu hindarkan sebentar.

Cara pertama orang memerintah adalah dengan sepenuh kekuasaan, dengan gaya diktator yang menolak semua bantuan dan idea lain yang dalam pengurusannya, ataupun diambil idea yang baik sahaja sedang kemahuan orang bawahan ditolak serta merta.

Yang kedua, lebih demokrasi, dengan cara diambil kira pendapat orang bawahan, cuma keputusan tetap di tangan dirinya. Dalam versi yang lain pula, menerima idea orang lain, atau meminjamnya, sedang konsep pelaksanaan tetap dipilih sendiri, dengan meminta bantuan nasihat dan pandangan orang lain. Nisbahnya mungkin 70:30, atau 60:40, atau mungkin juga ratio dengan nilai-nilai yang berlainan.

Terakhir pula, (menurut diri ini yang terakhir, sedang jika ada penambahan silalah lakukan) adalah pemerintah atau ketua yang menabur proses membuat keputusan itu kepada seluruh anak buah atau orang bawahannya untuk dilakukan dengan gaya atau apa-apa cara menurut mereka, sedang dia melepas tangan, memerhati (ataupun tidak) dari jauh sahaja. Tidak perlulah digambarkan dengan lebih terperinci tentang spesies ini.

Mengapa diri menulis tentang perkara ini? Supaya mengingatkan orang bahawa kadang-kadang kerja yang kita lakukan perlu mengikut keperluan dan arahan dari ketua yang sedang menerajui, bukan dengan sesuka hati? Adakah itu tujuannya? Fikirlah sendiri..

0 comments: