2 Hari Bersama

Ibuku pernah memberitahuku, tatkala aku kecil aku pernah menangis usai sahaja tersedar dari mimpi, lalu aku berkata kepada ibuku yang dia telah mengalahkan aku. Tetapi hal zaman kecil dahulu, tidak pula ku mampu ingat nostalgia itu.

Pulangnya aku kali ini adalah seperti biasa, pulang dengan jalan yang sama, pemandangan yang sama, tiada apa yang berbeza di mata, tetapi ada sesuatu yang terkesan dijiwa.

Turutan dia adalah yang kelima, sedang aku pula di nombor 3, lalu aku sedikit bangga walaupun sekadar dudukku hanya lebih sedikit dari dia. Pulangku kali ini menyaksikan aku hilang rasa bangga, tetapi terasa sedikit teruja, melihatkan dia semakin berbeza.

Jika diukur dari fizikalnya, ku pastinya sudah jauh ketinggalan, walaupun jarak itu berangka 4, tidak mungkin ku dapat tandinginya. Kadang-kadang terasa iri hati, tetapi ku hanya mampu ketawa didalam hati, masakan diri membesar dengan baik, sedang makanan yang di jamah itu tidak berkhasiat. Mungkin juga genetik dirinya sama seperti saudaranya yang satu itu, kerana banyak juga persamaan di antara mereka.

Tetapi fizikalnya bukan menjadi perhatianku, yang ku lihat yang ku lihat perkembangan jiwanya, ilmunya dan sikapnya. Dia telah melalui peristiwa-peristiwa yang lebih awal dariku, sewaktu aku sebaya dengannya, mungkin juga itu yang menjadi lebih padanya. Kulihat pada diri, terasa bersalahnya diri, kerana tidak mengenali dirinya, walaupun selalu ku dekat dengannya secara zahir, tetapi hati tidak terikat sama.

Seringkali aku terkilan dengan diri, kerana gagal menjadi pencetus kehebatan fikrahnya, pembentuk kegagahan sahsiahnya, dan contoh kepada akhlak yang mulia. Ku teringat dengan 'sang murabbi', dengan caranya mendidik saudara kandung dan keluarganya, halus, jujur dan bersahaja.

Moga kau sentiasa istiqamah dalam hidup, terima kasih kepadamu, kerana menyedarkan aku. Bila diri menyedari ada yang berterusan mengejar diri, ku tahu aku mesti kembali berlari, setelah lama diri terhenti.



'Sang Murabbi'..mencari spirit yang hilang

0 comments: