Si jahat bernombor 41


Sudah lama tidak kulihat ruangan ini. Sengaja dan malas, terasa lelah untuk menaip, seolah tiada mampu menekan kekunci hitam pekat itu, mungkin kerana tiada rasa dalam qalb,jadi kubiarkan sahaja, kerana masakan bolehku menulis dengan hati yang berat sebegitu.

Kelas ku minggu ini seperti biasa, cuma terlewat sedikit melangkah masuk ke tempat menadah curahan salju, kerana terjatuh kantuk disisi sejadah selepas solat duha yang nyaman. Subjek ku juga seperti biasa, 4 jumlah semuanya, yang semuanya memerlukan tumpuan maksima dalam menghadapnya, disamping juga tugasan karangan sepuluh muka, yang entah bila ku bisa menaipnya.

Namun ada 2 perkara sangat menjentik hatiku hari itu. Aku, apalagi reaksiku, sebak sentiasa. Kadang-kadang bosan juga, tetapi entah mengapa, aku suka menitiskan cecair sedikit likat bergaram itu secara senyap-senyap sendiri. Tatkala si Dr pensyarah sedang lazat memberitahuku tentang fakta-fakta dan ilmu, terus ia menyedarkanku, yang aku selama ini sangat jahil, kerana mengkritik manusia tanpa ada pengetahuan tentang mereka.

4 sosok tubuh manusia ku belajar hari itu, semuanya pimpinan yang tidak pernah ku jumpa atau lihat sendiri dengan tatapan mataku, apatah lagi mendapat peluang mencium tangan mereka. Seorang yang ku tuduh berhaluan kiri, sedang rupanya mempunyai PhD dalam bidang agama dan berilmu tinggi, seorang ku label dalam hati yang berfikrah pejuang melayu pula rupa-rupanya memiliki ilmu siasah syariyyah yang tidak terjangkau oleh cetek akalku, seorang yang lain pula merupakan alim ulama yang menyebabkan ku sesal kerana lambat mengenalinya, dan paling ku kagum, seorang pencetus gerakan mahasiswa Islam, yang pendidikan formalnya dari awal ke akhir hingga berjaya menjadi doktor pertama di Tanah Melayu semuanya di sekolah mubaligh kristian, namun cekal hatinya, kukuh imannya, kuat jati dirinya menyebabkan aku terjelepuk jatuh di dalam bayangan sendiri, betapa jauhnya dirinya dengan diriku,terusku menutup mata,menangis sendiri.





Ku pujuk diri, masih ada masa menjadi manusia. Yang penting untuk menjadi manusia yang baik perlulah mengenal siapa musuh siapa teman, dan untuk kali ini aku menamakan salah satu musuh ketatku..makhluk yang bernombor 41, bukan 'arancar' atau apa-apa yang sedang dalam fikiranmu, tetapi percayalah aku ingin memenggal kepalanya sebelum ku heret adiknya sama.

8 comments:

aku said...

bhs kamu ... sgt tinggi. berkerut-kerut muka aku cuba nk fhmkan.

Abdul Rasyiid Mustafa said...

huhu..x tinggi mane pon..ape yg dtuleh..tu la mksdnye..xde sirat2 je..hee

408 said...

uiks..pehal bahase ko makin pelik nih..haha mcm bahase mamat novel je..

Abdul Rasyiid Mustafa said...

adeh..ape pulak pelek nye.. isk3.. ko pnye ayat lagi la..nmpk bese..tersirat bnyk..huhu

i2i-studio said...

hmm...u'r rlly sumtin' dude..
sumkind of unknown philospoher..
sgguh x phm..
btw,tried to catch d poin,if it's like wat my mind caught,then i jz wnna say this..
"it's true when others mke mistakes,killing the innocent n the nation by the most violent way he could do,but none we can act except forgiving him by heart n soul..let the rest will be His business.dun act like a silly,despising for the crime when actually we are doing the same kind of"
huhu...oceed-kun pnye BM mmg besh!
kne pkir smpai lgit ke-7..

Anonymous said...

abdullah ni minat baca novel, dgn sb tu la bhs yg dia guna puitis, dia akan menulis dlm kerangka seorg pembaca novel yg tegar..korg kena paham...

Abdul Rasyiid Mustafa said...

adeh..tegar ke?? huhu..dh terbiase..lbh mudah menusuk hati..hee

naqiubex said...

Saya tak tahu pula ada pemuitis novelis berkaliber di bumi Legenda ini! Wow