Berhenti Menzalimi Diri




Jika telur pon beraneka, apatah lagi ragam manusia


Teringatku akan kisah perumpamaan yang menceritakan ragam manusia dalam menghadapi tekanan dalam hidup. Telur, lobak, dan biji kopi apabila direndam didalam kepanasan air , 3 perumpaan respon manusia dalam menghadapi tekanan. Baik dalam apa sahaja diri manusia berada, sama ada dia berjuang dalam jamaah, mencari cinta manusia , mengejar cita-cita, ataupun menyediakan diri untuk mencapai standard yang diletakkan manusia.

Tetapi semudah itukah kita menilai manusia, jika dia mengeras seperti telur, maka dia kalah? Ataupun jika dia menjadi lembut maka dia lemah? Dan jika dia bertambah sedap kerana kepanasan seperti kopi itu, adakah itu yang sebaiknya? Bukankah manusia menilai dengan persepsi yang berbeza. Boleh jadi dia menjadi keras, tetapi kerasnya itu dalam menentang maksiat? Dan jika dia melembut, jika lembut itu adalah hatinya, bagaimana pula? Dan adakah hanya kepanasan itu sahaja indicator dugaan, bagaimana pula kesejukan?


Bagi diri, tekanan paling menekan adalah pabila ingin mencapai standard yang diletakkan diri sendiri, ataupun untuk memenuhi expactation orang yang terdekat. Terutama apabila memegang sesuatu amanah, di posisi itulah selalunya penyakit kefuturan paling mudah membelit hati dan menumbangkan manusia. Aku sendiri hampir futur beberapa kali, entah dimana silapnya, mungkin juga semua ahli yang berjuang menegakkan pengertian hukumiah dalam tauhid seperti yang disebut oleh As-syahid Sayyid Qutb juga mesti mengalaminya? Adakah begitu, hanya orang yang memahami sahaja yang selalu menjawabnya.

Satu jawapan yang sering berdetik dalam hati, "Engkau selalu kalah dengan tekanan kerana engkau tidak ikhlas beramal kerana Allah". Namun, puas hati kecilku menasihati, entah bila ianya akan didengari oleh diriku. Nafsu cintakan dunia, mengharapkan balasan, dan menggantungkan harapan selain dari Allah, semua itu sudah beribu kali diucap oleh hati kecil, tetapi manusia ini tetap tidak mampu memahami dan mengerti.

Kita hanya mampu berusaha, jadi janganlah menzalimi diri. Diri menunggu sahaja tiba masanya sahabat-sahabatku pulih dengan dirinya, tetapi jika dia gugur jua, tidak akan ku turut jalannnya.
Sungguh dunia ini telah Allah ciptakan dengan sebaik-baiknya, tetapi mengapa ada sahaja masalah yang menimpa manusia? Mengapa tidak dicipta sahaja dunia aman tanpa masalah? Apakah tidak berkuasanya Allah? Tidak, Allah sangat berkuasa. Jawapannya, dunia ini adalah dunia yang dicipta sempurna oleh Allah, tetapi dunia ini sempurna dicipta kerana ianya sempurna untuk menguji manusia, bukan untuk hal yang sia-sia.


Kukutip satu kata-kata : "berasa beruntunglah jika engkau menghadapi dugaan dan cabaran, kerana hadirnya cabaran dan dugaan itu menunjukkan engkau masih hidup".

Wassalam.

1 comments:

Anonymous said...

ya..futur..kadang2 diri ini mengalaminya..

sama2 berdoa agar thabit di jalanNya~