Kisah Manusia





"hurm..". Kedengaran dengusan kecil dari mulut tuan ku.Entah mengapa kurasakan dengusan itu ditahan-tahan keluar dari dadanya, dan pastinya tuan ku itu menghadap masalah yang besar.

Hari itu hari Sabtu, hari bersejarah bagiku, begitu juga bagi tuan ku itu, tetapi warna yang dipilihnya, hitam atau putih, kuserahkan kepada tuan ku yang merupakan makhluk yang pelupa itu yang menentukannya.

Tuan ku berjalan dengan tenang ke mesin ATM yang lain, dicuba sekali lagi kad yang bewarna putih itu, tetapi tidak berjaya. Dicuba lagi di bank yang lain pula,tetapi hampa. Sah, engkau rosak kad! Dan engkau perlu diperbaiki. Tetapi tunggu sebentar; hari ini hari Sabtu,minggu tidak bekerja, siapa pula yang sudi membantu tuan ku membetulkan kadnya itu di bank? Kulihat tuan ku mengeluarkan dompet coklatnya, kempis. Sudah ku agak akan isi dalamnya.Hanya beberapa keping syiling, wang kertas langsung tiada. Namun tuan ku tiada reaksi di mukanya.

"Aduh kad, mengapa engkau rosak? Tidakkah kau tahu bahawa engkau sahaja harapannya? Dia sedang ketiadaan wang sekarang."Kad menjawab, "masakan aku tahu mengapa, aku hanya duduk di dalam dompet sahaja. Jika kau tidak percaya tanyalah pada si coklat itu. Cipku mungkin teroksida sendiri, bukankah kau tahu bahawa tuan kita mempunyai masalah hyperhydrolisis palma?". Aku menangis , mengenangkan tuan ku itu. Mengenangkan dia terperangkap di kota penuh maksiat ini tanpa wang yang cukup walaupun sekadar tambang untuk pulang ke tempat belajarnya. Wang RM 2 itupun tiada didalam poketnya! Aku menangis, kerana aku juga bersamanya! Tuan termenung, dan aku termenung sama.

Tiba-tiba tuan mengorak langkah, dan pastinya aku tergerak sama kerana aku berada di bawah telapak kakinya. Dia berjalan pulang. Apa? Pulang dengan berjalan kaki? Dengan jarak lebih 20 km itu?Di bawah terik matahari ini? Bukankah perlu melalui bukit bukau dan hutan simpan barulah sampai ke sana? Aduh, sudah gilakah tuan ku ini?

Tuan ku nekad berjalan kaki. Entah mengapa die enggan meminta tolong dari kawan-kawannya? Mungkin dia malu kerana terlalu banyak sudah dia meminta? Ataupun tuan hanya mempunyai beberapa sahabat setia? Yang mereka itu tuan tidak sanggup menyusahkan? Alahai manusia, kompleksnya dirimu.

Kakinya terus melangkah menuju ke destinasi. Di panas bahang matahari, asap , debu, pasir semua diharungnya.Tuan ku tidak mempedulikan sekalian kenderaan yang lalu di tepinya tatkala dia berjalan menyisir jalan besar bersama-samaku untuk pulang. Beberapa kali ku berteriak, kepada semua kenderaan yang lalu, supaya menumpangkan tuan ku, tetapi masakan bahasaku di fahami, jeritanku didengari, kerana aku hanya selipar yang bernama Asadi.

Dalam perjalanan itu sesekali ku mendengar tuan ku teresak-esak sendiri, tetapi seringkali esakan itu diselangi dengan kalimah memarahi diri, dinasihatkan dirinya sendiri untuk bersabar kerana katanya, apalah yang hendak di bandingkan ujian ini dengan derita sahabat-sahabat dan Rasul dalam menegakkan Deen suci.Lalu dia tenang semula, dan terus berjalan dengan upaya yang tersisa. Hampir sahaja dia dilanggar lori dan kenderaan, yang melaju tanpa mempedulikan pejalan kaki yang keseorangan itu, tetapi syukur ajal tuan belum sampai lagi.

Tanpa ku duga, sebuah kereta bewarna merah berhenti, bertanyakan arah tujuan perjalanan tuan ku. Lalu dijemputlah tuan setelah dia memberi jawapan yang bermajaz. Hanya tuhan yang tahu, betapa leganya aku,dan dalam masa yang sama, ku tahu betapa tuan ku malu. Tuan memilih untuk berhenti di masjid, tidak tertahan lagi dia menahan malu untuk menghantar terus ke tempat belajarnya. Tuan ku dan pakcik itu solat zuhur, dan setelah pakcik itu berlalu, barulah tuan menyambung perjalanannya. Selepas itu, tiada lagi suara kedengaran, kecuali suara kesyukuran kerana dapat pulang dengan selamat.

Esoknya, tatkala dia ingin ke surau, dia menelitiku. Ada anggotaku yang sudah terputus dek kerana penat bermusafir. Sekali lagi dia bermonolog, menasihati diri, jangan difikir kesusahan yang melanda, kerana ia mungkin membawa kepada putus asa kepada Tuhan. Tetapi ingatlah nikmatNya, supaya hidup dalam kesyukuran.



Saksi hari itu.














Entah kalian faham atau tidak akan perihalku ini, Seeru fi barakatillah.

2 comments:

Sang said...

kesian selipar itu...
tuannya sangat tidak memahami...
huehuehue...
(len kali ada hpon...xyah nak saving sngt kedit...huhu...)

Anonymous said...

jenuh lah aku nk pahamkan ape mksud sbnr entry ni. rupe2nye pendek je penjelasan die.

sabar itu separuh dari iman. tp jgn lah sabar sangat sampai seksa selipar! er, smpai seksa diri.

ish3.