Silapku dalam berpakaian


Segala puji kepada Allah, Pemberi nikmat tidak ternilai, Pengurnia kepada segala kebolehan, dan kelebihan kepada manusia, yang Maha Sabar, dan Maha Pemurah kepada hamba-hambaNYA, walaupun sudah menggunung kefasadan dan kemaksiatan yang di lakukan oleh insan yang kufur kepada nikmatnya. Bahkan ada hadith dari Rasul al-Mustofa yang bermaksud, "seluruh kefasadan(maksiat) yang telah terkumpul di bumi ini sudah melayakkan Allah untuk memusnahkannya". Namun hanya atas sifat kasih Tuhan kepada makhluknya, kasih kepada kanak-kanak, wanita, dan orang tua, maka dengan itu ditangguhkan kehancuran itu ke hari kelak.

Hampir separuh purnama aku seperti hilang sesuatu, lalu baru ku sedari pagi ini, atas alasan apa aku terpaku seperti itu. Selama ini tidak ku sedari, aku memakai pakaian yang salah, pakaian seorang penghukum, bukan seorang pendakwah yang mendokong, entah mengapa, mungkin kerana warna pakaian itu sama, menyebabakan aku tersalah memilihnya, lantas terus-terusan selesa dengannya.

Ku lihat sahabatku yang tidak solat, kulihat pula kenalan yang makin menjauh, kulihat mereka yang lalai dengan perniagaan yang tidak tahu asas hukumnya, kulihat segala-galanya, lalu ku hukum. Ku hukum mereka, tanpa belas kasihan. Diri semakin ego, mengenangkan jika ku berdebat dengan mereka, pasti bertubi-tubi hujah yang akan menghujani mereka, tetapi aku lupa, mereka pasti tidak berasa apa-apa, dan sebenarnya aku juga yang kalah dengan mereka. Ku hukum, lalu diri sendiri terhukum, masakan tidak, manusia ada naik dan turun iman mereka.

Ingin ku cari, pakaian yang ku hilang selama hampir separuh bulan ini, moga dengannya tidak ku depani masyarakat dengan hukuman yang kulemparkan, tetapi ku depani dengan hikmah dan kebijaksanaan.

Terasa diri ingin menolak satu jenis tawaran...

1 comments:

Sang said...

baju ko ada jek x sidai tuh...
hehehe...

memang salah satu kejahilan manusia...
menghukum...
salah menghukum boleh mengundang fitnah...
dari fitnah boleh timbul rasa benci...
dan perasaan ini hasil hasutan anak2 buah azazil...

bumi mana x ditimpa hujan...
tapi dosa mana tak diampunkan tuhan?
biarlah taubat itu berterusan...
semoga Allah mengampunkan dosa hamba2nya....
amin...